Seničania radia Seničanom #4 Michal Králik

Michal Králik. To je meno chalana, s ktorým som robil tento mesiac rozhovor do seriálu Seničania radia Seničanom. Mišo dokončuje magisterské štúdium na FTVŠ UK v Bratislave v odbore trénerstvo – špecializácia kulturistika, fitness a silový trojboj. Momentálne trénuje v SportHouse Bratislava a v článku sa dočítaš nielen o jeho powerlifterských úspechoch, no i dvoch stážach vo Fínsku.

Predstav sa nám, koľko máš rokov a čo robíš?

Ahoj, volám sa Michal Králik a onedlho budem mať štvrť storočnicu. Aktuálne dokončujem štúdium na FTVŠ UK a podieľam sa na výskume so seniorskou populáciu trpiacou neuromuskulárnymi ochoreniami. Rovnako som aj web dizajnér, založil som portál Sketcher.sk, no predovšetkým som silový tréner. V anglicky hovoriacich krajinách majú nato dobrý termín, PT (personal trainer) alebo ešte presnejšie je Strenght and conditioning coach.
Miso 1Si veľmi zaujímavý človek, pretože si dokázal skĺbiť povolanie web dizajnéra a prácu silového trénera. U mnohých nepredstaviteľná kombinácia. Povedz nám prosím ťa viac.

Áno. V poslednej dobe nie je možné tak ľahko niekoho zaškatuľkovať podľa jedného zamestnania. Jedna časť z môjho života je web dizajnér. Vyštudoval som ZSŠ Polygrafickú v Bratislave a táto práca ma stále baví. Ale teba asi zaujíma iná časť môjho ja. Ak sa ideme baviť o športovej časti, tak študujem FTVŠ UK, dokončujem magisterské štúdium v odbore trénerstvo so špecializáciou na kulturistiku, fitness a silový trojboj. Počas štúdia som mal to šťastie, že si moji rodičia mohli dovoliť poslať ma na Erazmus do Fínska a to hneď 2-krát. Za to som im veľmi vďačný, pretože mi to dalo vedomosti, ktoré by som inak získaval veľmi ťažko, ak vôbec. Prvýkrát som bol na Erazme vo fínskom Oulu ako študent so zameraním na medzinárodné učiteľstvo telesnej výchovy. Druhý raz som sa vybral do Fínska už trocha špecifickejšie. Absolvoval som môj prvý internship v neuromuskulárnom výskumnom centre vo fínskej Jyväskyle. Podieľal som sa na skúmaní vplyvu času a poradia cvičenia na svalovú hypertrofiu*,  hormonálnu odozvu a mnoho iného. Testovať  a trénovať asi 70 Fínov v produktívnom veku, ktorí predtým po dlhú dobu nič nerobili. Veľká sranda…

*hypertrofia – z angl. slov. hypertrophy znamená schopnosť zväčšenia/nárastu svalov.

Veľmi zaujímavá práca a skúsenosti, ktoré by si na Slovensku asi len veľmi ťažko získal. Ako si sa dostal po to čo robíš? Aká bola tvoja športová cesta?

Asi som bol neposedné dieťa, lebo som navštevoval veľa rôznych športových aktivít. Najviac si pamätám, že som od mala plával, skúšal som karate, ktoré ma nenapĺňalo. Vo vode som teraz ako doma. Keď nad tým tak uvažujem, tak som vlastne aj tréner plávania. Asi niekedy v 15-tich sa plávanie skomplikovalo, nebol som extra talent a klub sa pomaly rozpadal, tak som prešiel do vedľajšej časti budovy k M. Beerovi, kde začala moja „kariéra“ silového trojbojára.  Tá s miernymi prestávkami a zmenami asociácií pretrváva až do dnešného dňa. Samozrejme trojboju sa venujem rekreačne, občas nejaká súťaž. Držím si stále nejaké slovenské tituly, ale Slovensko je malé, v mojom okolí je skoro každý minimálne majster Slovenska v niečom. Avšak práve vďaka tým pár medailám som mal možnosť prihlásiť sa na FTVŠ práve do špecializácie, akú teraz študujem.
Miso 2V čom si myslíš, že robia ľudia najväčšiu chybu, keď sa bavíme o posilňovaní/fitness/zdravom životnom štýle?

To je tak komplexná otázka, že by to bolo na knihu. Teda tých kníh je na túto tému napísaných kopa. Najväčšou chybou v celom tomto „priemysle“ je to, že si mnoho ľudí myslí, že jeden kurz im dáva oprávnenie volať sa tréner. Títo nekvalifikovaní, trendoví tréneri ale nevedia, ako vážne poškodzujú zdravie ľudí, ktorí im veria, platia a spoliehajú sa na nich. Ľudia chodia do fitka cvičiť „svaly“, ale to je úplne zbytočné. Načo? V klasickom fitku je skoro každý kulturista, ale nevidel som nikoho, kto by bol na súťaži alebo mal profi kartu. Tak prečo ich kopírovať. Radšej sa sústrediť na „cviky“ alebo skôr pohyby, ktoré v živote človek naozaj využije a urobí si život ľahším. Teraz sú hitom funkčné tréningy. To je ako „BIO“, a „GMO“.  Značka, ktorá predá, ale pritom tomu skoro nikto nerozumie. Odhadnem, že tí tréneri to sami nevedia. Všetko je  fajn, ak sa to stavia na dobrých základoch. Tieto veci odporúčam zdravým ľudom. Ale málo ľudí sa podľa mňa nachádza v určitej trénerskej škále pod pojmom „zdravý“, len o tom ani nevedia, pokým je neskoro. Ja trénujem napríklad minimum ľudí, ktorí prišli za mnou a boli zdraví, pripravení na všetky možné funkčné tréningy atď. Po určitom čase sme sa k tomu dostali, ale netrvalo to dva týždne. Väčšina ľudí chce len schudnúť, pribrať svaly. Odraz v zrkadle ich najviac trápi a nie to, že po jednom poschodí lapajú po dychu. Fitness pre bežnú populáciu by malo byť uvoľnenie z každodennej práce, vyrovnanie disbalancií získaných prácou, životom, predĺženie a zjednodušenie života. Ak bude človek v rovnováhe, potom si telo urobí, čo potrebuje. Obezita je výsledok problému, nie jeho príčina. Preto odstrániť výsledok (tuk) je zbytočné a krátkozraké, keď sa neodstráni naozajstný problém.
Miso 3Ako sa stravuješ? Aké princípy využívaš ty v strave? Skús len tak informatívne niečo vyzdvihnúť, čo by mohlo čitateľom pomôcť v ich ceste za lepším životom.

Ja vždy hovorím, že zjem všetko, čo nezje mňa. A ak by ma to chcelo zjesť, tak by to bolo o tom, že silnejší/rýchlejší vyhráva. Ja nie som výživový špecialista, ja som silový tréner. Nerád by som radil iným v niečom, čomu sám až tak dobre nerozumiem. Jediné, čím môžem prispieť, je ako to robím ja. V prvom rade nie som zástancom žiadnej diéty ani prípravy stravy na gramy. Pozor, hovorím ale o zdravých ľuďoch! Podľa môjho názoru je podstatné, aby sa ľudia poznali. Počúvali svoje telo. Biela múka je smrť? Cukor je smrť? 😀 Skúšajte a pozorujte. Zapisujte si, čo na vás platí, ste viac ospalí po rannej káve? Tak to asi nebude najlepšie… Budíte sa ráno zničení? Niekde bude problém. Máte chuť večer na sladké, tak ste asi cez deň dostatok sacharidov neprijali… Keď ja mám chuť na sladké… dám si sladké. Ale vyberám si potraviny, ktoré konzumujem. Každý si musí nájsť svoju cestu. Všetci sme jedineční, a preto každý by mal jesť to, čo sa hodí práve jemu.

Veľmi som sa pobavil na výroku biela múka/cukor je smrrrrť, pretože ľudia aj v tomto tisícročí tomu veria. Dezinformácie sa nachádzajú na každom kroku. Na záver rady, postrehy pre začiatočníkov, ktorí by radi začali so športom/fitnes ale nevedia ako…

KISS – keep it simple stupid (v jednoduchosti je krása). Stres v  športe nie je dobrý. Ak niekto začína so športom začnite radšej menej, ale stabilne. A urobte si z toho zábavu, súťaž alebo stávku. To vám pomôže sa držať a vytrvať.  Počúvajte svoje telo, starajte sa oň, lebo máte iba jedno a nedá sa vymeniť! Ako jeden múdry človek povedal: „Ak nemáte čas na prevenciu, budete si musieť nájsť čas na chorobu. Toto platí pri jedle, alkohole i pri fyzickej aktivite.“
Miso 4

Tip Senice +: Nevykonávaj ihneď zložité cviky a nič neuponáhľaj. Najskôr si vybuduj základy, to platí pri fitness, strave i obyčajnom pohybe. Nemôžeš chcieť zabehnúť ihneď 10 km, keď sa spotíš už pri pohľade na svoje bežecké topánky.

FOTO: www.adamhusek.com

——————————————-

Predchádzajúce diely

Seničania radia Seničanom #3 Lucia Kóňová

Category Seničania radia Seničanom

Podpor nás zdieľaním, ďakujeme: