Good Luck v online prostredí. Podnikajte tak, aby bol Váš život komfortnejší: Rozhovor s majiteľom digitálnej agentúry UPVISION, Jánom Májekom

Aj v dôsledku pandemickej situácie, sa množstvo firiem zamýšľa nad digitalizáciou a výraznejším presunom svojich aktivít do online prostredia. Práve preto sme si na rozhovor prizvali jedného z majiteľov digitálnej reklamnej agentúry UPVISION, Mgr. Jána Májeka, DiS.Art., ktorý dlhodobo poskytuje firmám a podnikateľom, prostredníctvom agentúrnych služieb, pomoc s digitalizáciou ich procesov a bezproblémovým začlenením do online sveta.

1. Marketingu sa venujete už dlhšiu dobu, avšak v minulosti ste pôsobili vo viacerých odvetviach. Ako ste naskočili na marketingový kolotoč?

Na marketingový kolotoč som naskočil celkom zábavným príbehom. Vždy som sa motal vo veľkých nadnárodných firmách, spájal dokopy marketing a obchod ako manažér firiem. Tento príbeh sa začal tak, že sme s mojím kamarátom a spoluzakladateľom každý víkend asi 5 rokov pravidelne saunovali a jedného dňa sme sa v saune rozprávali, že by sme si mohli spraviť vlastný projekt. Napadlo nám vytvoriť mobilnú aplikáciu na vyhľadávanie denného menu, pretože sme si mysleli, že v danom čase je to skvelá myšlienka. Obedovat.sk práve končilo a mali sme pocit, že je najlepší čas zaplniť voľný priestor na trhu. Nevedeli sme však, že ho kúpilo ZOMATO a ani to, že Indovia nalejú do nášho trhu čoskoro 2 milióny dolárov. Aplikáciu sme etablovali na trh a následne zistili, že hotely a reštaurácie nepotrebujú vyhľadávač reštaurácií, ale digitalizáciu marketingu, fungujúce sociálne siete, pomoc s Google reklamou a kvalitný web. Tak sme začali robiť marketing. Začínali sme ako marketingové lamy a do roka sme už mali klientov z rôznych odvetví s profesionálnymi výstupmi. Dnes pracujeme pre viac ako 300 slovenských a medzinárodných klientov, ktorým poskytujeme komplexné marketingové služby (od newslettera až po mobilnú aplikáciu) a pomáhame im s aktiváciou v digitálnom priestore.

2. Pomáhajú Vám predchádzajúce skúsenosti vo výkone aktuálnej funkcie konateľa digitálnej agentúry?

Samozrejme. Celý život sa jednoducho musíte posúvať vpred. Až keď sa osamostatníte od pracovnej zmluvy a vášho zamestnávateľa, zistíte, aké  ľahké bolo byť zamestnancom. Pochopíte, prečo majitelia a manažéri firiem v minulosti chceli jednotlivé veci od vás. Odpoveď je jednoduchá. Chceli vám odovzdať skúsenosti a posunúť vás vpred. A áno, nie je nič lepšie, ako používať v praxi vaše predchádzajúce skúsenosti. Avšak nato, aby ste to mohli nazvať skúsenosťami, potrebujete veľa pokusov a omylov, až následne zistíte, čo je funkčné, čo stojí za vašu pozornosť a čo naopak nie. Akonáhle dosiahnete tieto skúsenosti, zistíte, čomu a komu sa oplatí venovať čas a energiu. Najviac mi pomohli skúsenosti v oblasti obchodu a tvrdohlavosti. Vždy som mal nad sebou cieľavedomých manažérov a tvrdých vizionárov, ktorí mali výsledky. Nešlo cez nich prejsť, ale držali slovo a taký som teraz aj ja. Skúsenosti sú nekončiaci proces. Jeden deň ich máte a na druhý deň príde niečo novšie, modernejšie a vy ste starý. My v digitálnom marketingu máme šťastie, že musíme ísť stále s dobou. Prajem každému, nech má čo najviac skúseností, či už dobrých alebo zlých. Tie zlé sú prevažne lepšie, pretože sa pri nich musíte niekam posunúť, musíte niečo vyriešiť a to vás núti naučiť sa nové veci a byť v pohybe. Je to veľmi nekomfortné, ale stojí to za to.

3. Čo bolo Vaším cieľom, keď sa zrodila myšlienka podnikania v oblasti IT riešení a digitálneho marketingu?

Práve v marketingu som sa našiel a pri budovaní firmy som si dal za cieľ vytvoriť agentúru, ktorá bude založená na poctivej práci, zdravých vzťahoch a napredovaní. S odstupom rokov môžem povedať, že s mojím spoluzakladateľom sa nám darí rozvíjať všetky tieto oblasti. Aj keď nie vždy je to ideálne. Z dlhodobého hľadiska pracujeme iba s ľuďmi, ktorí sú na rovnakej vlnovej dĺžke a spadajú do pohody. Potom to vie byť funkčné. Cieľ bol tvoriť a budovať. Mám rád IT projekty a ich následné uvedenie do života na trh. Pomáhame digitalizovať procesy firiem, obchodné aktivity a tvoríme kreatívu. Toto je náš cieľ. Zlepšiť tu online prostredie cez digitalizáciu a ukázať firmám, ako môžu byť efektívne a atraktívne pre svojich užívateľov. Naším súčasným cieľom je aj online vzdelávanie, preto som vytvorili projekt digitalupgrade, kde za hodinu počúvania vedia užívatelia načerpať model, ako rozmýšľať pri digitalizácii. Pravidelne sa snažíme tiež prinášať novinky z trhu. Vzdelávanie, prinášanie noviniek a know-how je v digital marketingu našou momentálnou prioritou.  

4. Mohli by ste nám priblížiť, čo obsahuje práca digitálnej agentúry? Čo pre Vašich klientov zabezpečujete?

Sme digitálna agentúra & IT Partner, ktorá verí v nápady bez obmedzení. Pomáhame firmám získať konkurenčnú výhodu, šetriť čas a peniaze. Vďaka našim znalostiam z domáceho a zahraničného trhu dokážeme firmy sprevádzať počas celého cyklu transformácie produktov a služieb do digitálneho priestoru. Zároveň prepájame obchodné a marketingové ciele firiem s najvhodnejšou technológiou na trhu. Všetky naše projekty spĺňajú najprísnejšie požiadavky na trhu z pohľadu General Data Protection Regulation (GDPR).

5. Ako hodnotíte úroveň digitálnej gramotnosti na Slovensku a zvlášť na Záhorí, kde pôsobíte najviac?

Náš odbor je veľmi dynamický. Slovenskí podnikatelia a manažéri majú často problém, že nedokážu sledovať zmeny v reálnom čase, a teda sa dostatočne rýchlo adaptovať. Často je to prípad aj marketingových manažérov firiem. Školy majú ten istý problém. Pokým niekto vypracuje plán výučby pre školákov, čo a ako sa majú učiť, trh sa za tú dobu posunie ďaleko od toho, čo platilo, keď sa osnovy začali vytvárať. V digitálnom marketingu nie je priestor nato, aby sa plány realizovali na ročnej báze. Niekedy je aj kvartál pridlho. Je ale pravda, že nosné princípy sú prevažne ustálené. Musím povedať, že často je aj pre marketingových manažérov problém pripraviť plán kvalitného marketingu pre firmu. Naša práca nie je o tom vytvoriť peknú grafiku, vyklikať za 2 minúty reklamu na Facebooku a stlačiť „boost“. Bohužiaľ sa stretávam s tým, že presne to si zákazníci myslia. Máme na trhu veľmi veľa „odborníkov“, ktorí chcú svoju one-man show prezentovať ako agentúru, no veľa znalostí o tomto odbore nemajú. A tu nastáva problém. Práve títo ľudia kŕmia klientov balastami a dumpujú ceny. Na to, aby firma mala kvalitný marketing, potrebuje agentúru, ktorá zamestnáva profesionálov v jednotlivých oblastiach. Iba tak to vie fungovať.

6. Čo Vás najviac prekvapilo pri komunikácii s klientami?

Ak by som mal povedať pravdu, mňa už asi u klientov neprekvapí nič. Už som sa stretol s hocičím a vždy sa snažím s ľuďmi pracovať na tvorbe zdravých vzťahov. Naučil som sa, že ak je problém v komunikácii už od začiatku a klient chce iba jednostranné výhody, utekám preč a nechávam ho iným. Prevažne mám pocitovo pri ľuďoch správne vnímanie. Výhoda podnikania je to, že si určujete jeho smerovanie a voľbu zákazníkov podľa seba. Najviac ma však asi prekvapilo nedávne prvé stretnutie s majiteľom a jeho generálnym riaditeľom, pri ktorom majiteľ polovicu stretnutia nadával svojmu generálnemu riaditeľovi do hlupákov. Prípadne, keď klient v polovici online riešenia svojho projektu zobral celý projekt a išiel ho robiť nanovo s inými ľuďmi a o pol roka spravil to isté, čo sme mu navrhli my. Ak by nás poslúchol, mal by hotový kvalitný projekt na prvýkrát a ušetrených  niekoľko tisíc eur.

Jeden zákazník nás dokonca okradol. Vždy sa ale na týchto špekulantoch smejem. Sú to veľmi cenné skúsenosti. Prajem všetkým dobrých ,,Á-čkových klientov“. To su takí, ktorí sú už polo kamoši, veria vám, vy im, máte ich na tykačku a vyriešite pre nich veci aj v sobotu v noci. A to iba preto, lebo ste to veľmi dobre navnímali.

7. Obdobie ovplyvnené celosvetovou pandémiou malo priniesť veľké obrodenie v online svete. Do akej miery sa podľa Vás naplnili tieto očakávania?

Pandémia na Slovensku je veľmi zle komunikovaná a chýbajú základné digitálne nástroje, ktoré by uľahčili vyhľadávanie informácií o ľuďoch a situácii. Lepšie povedané, štát dnes nie je digitalizovaný a má fatálne zlú infraštruktúru dátových informácií. Vidíme to už len pri tom, ako komunikujú úrady jeden medzi druhým. Každý má svoje dáta v starých systémoch alebo v systémoch, ktoré boli vytvorené za účelom ziskovosti súkromných firiem. Všetci sme v prvých vlnách očakávali, že ľudia začnú húfne nakupovať na internete, že sa všetko presunie do online, ale ako sa ukázalo, Slováci si nedokážu za pár mesiacov vytvoriť digitálne návyky a kompletne prejsť do života v online priestore. Je to na jednej strane dobré, že vieme ešte žiť normálny život. Ak môžem hodnotiť Slovensko, sme v digitalizácii veľmi ďaleko za niektorými štátmi. Posledné mesiace viac cestujem a trávim čas v Kyjeve. Toto mesto je 10-krát pred nami čo sa týka digitalizácie. Je to paradox. No ja som rád, že my Slováci, resp. generácia mojich rokov, ešte nie je tak zaťažená na social media, ale to všetko príde, rovnako ako to prišlo všade vo svete. Avšak, stále sme pomerne malý trh nato, aby sme potrebovali až tak veľmi uľahčiť život cez digitalizáciu.

8. Na aké oblasti aktivít v online prostredí sa vo Vašej agentúre špecializujete?

Ako som už spomínal, sme digitálna agentúra & IT Partner. To v preklade znamená, že tvoríme reklamné kampane, webové stránky, E-commerce riešenia, softvéry, mobilné aplikácie a všetko, čo si viete v IT sfére predstaviť a čo viete digitalizovať. Šetríme čas a zvyšujeme výkon zamestnancov vo výrobných firmách cez automatizáciu procesov. Nad to celé potom realizujeme platené reklamy vo vyhľadávači Google alebo platené reklamy na sociálnych sieťach. Tým, že sme full – servis agentúra, tak zabezpečujeme aj kreatívu, čiže nie je problém vyletieť s dronom a natočiť fresh video alebo vyprodukovať carousel na social media.

Práca v našej digitálnej agentúre je teda rôznorodá. Každý deň pracujeme na nejakom zaujímavom projekte. Je to v podstate zábava. Sme tu od toho, aby naši zákazníci mali nových zákazníkov a zvýšili si povedomie brandu. A to cez kreatívu a správne dátové rozhodnutia. Je to zaujímavá práca a náš tím musí byť vždy veľmi flexibilný. Odporúčam mladým ľuďom nech sa motajú okolo reklamy, tento odbor je progresívny a zaujímavý.  Momentálne hľadáme do tímu posilu, viac info o pozíciách si viete pozrieť tu:

Account – https://www.upvision.sk/hladame-account-managera/

PHP developer – https://www.upvision.sk/hladame-php-developera/

Social media – https://www.upvision.sk/manager/

9. Kde vás môžu ľudia nájsť, prípadne si pozrieť tvorbu z dielne UPVISION.?

Ľudia nás môžu nájsť na Facebooku, Instagrame, LinkedIne, poprípade na webovej stránke www.upvision.sk. Bežne nás ale viete zastihnúť v rámci celého Slovenska, momentálne pravidelne aj Dánsko, Rakúsko.  

10. Čo by ste na záver odporučili firmám a podnikateľom čítajúcim tento článok?

Nebojte sa digitálneho marketingu a digitalizácie vašej firmy. Podnikáte preto, aby ste mali komfortnejší život a dobre nastavený mechanizmus podnikania. Pokiaľ správne pochopíte digitalizáciu vašich firiem, budete z dlhodobého hľadiska mať uľahčené podnikanie, na pár klikov reporty vašich firiem a odstránite manuálnu administratívu. Ak sa rozhodnete ísť cestou digitalizácie, oslovte ľudí, čo sa v tom vyznajú a nešetrite na riešeniach, pretože vám nič neprinesú a budete ich z dlhodobého hľadiska robiť znova. To vám zbytočne zoberie nervy a čas.

Naša agentúra je pripravená aktivovať každú firmu, ktorá hľadá stabilného partnera v oblasti IT, zvýšenia povedomia o značke, predaja a digitalizácie procesov firmy.

Prajem čitateľom a celej redakcii všetko dobré.

Mgr. Ján Májek, DiS.Art.

CEO UPVISION Digital Agency & IT Partner