Nech vám mozog šliape na plné obrátky

Recept na genialitu vám žiadny doktor na svete nenapíše. A žiadna kombinácia vitamínov, minerálov a prírodných extraktov vám nezaručí vstup do mensy ani rapídne nezvýši vaše IQ. Napriek tomu sú pre správne fungovanie mozgu esenciálne a dokážu pôsobiť ako prevencia voči jeho vážnejším ochoreniam. 

Omega- 3 kyseliny
Ľudský mozog až zo 60 % pozostáva z tuku. No a čo? Poviete si. To mi figúru nepokazí… No, pokaziť síce nepokazí, ale aj tak mu treba venovať trochu pozornosti. Ide totiž o to, že až 25 % z nich patrí do skupiny Omega – 3 kyselín, ktoré si telo samo nedokáže vytvoriť a preto ich mozgu treba dodávať externe prostredníctvom potravy alebo vitamínového doplnku. Lebo keď týchto kyselín v mozgu nieto, alebo je ich tam poskromne, sú nervové bunky náchylné k stuhnutiu. A to vás potom bude niekto darmo v práci či v škole nabádať „aby ste pohli mozgom“, keď budú vaše bunky bloknuté. Nedostatok Omega-3 kyselín môže tiež pri kritickom nedostatku spôsobiť v mozgu zápalové ochorenie a dáva sa tiež do súvisu so stratou pamäti či rozvinutím Alzheimerovej choroby. Ak teda chcete, aby váš mozog šliapal ako švajčiarske hodinky a nemusieť o pár rokov nosiť kľúče od bytu na šnúrke a napriek tomu premýšľať, čo tam vlastne robia, dajte si na Omega – 3 kyseliny pozor.

Lecitín
Ak máte radi Petrarcu, určite si poviete, že by to bol super frajer pre jeho Lukréciu. Lecitín a Lukrécia :). No len si predstavte ako by sa toto slovné spojenie vynímalo na svadobnej torte… No ale to sme sa trošku zasnívali. V skutočnosti je lecitín súčasťou bunkových membrán všetkých telesných buniek a zabezpečuje optimálne fungovanie bunkových stien – vrátane mozgových a nervových buniek. Aj preto sa o lecitíne zvykne hovoriť ako o potrave pre mozog. Hlavná zložka lecitínu sa v tele premieňa na acetylcholín, ktorý prenáša nervové impulzy. Jeho prírodným zdrojom sú nerafinované rastlinné oleje lisované za studena, orechy, semená, sójové bôby, šošovica, melasa kaviár a vaječné žĺtky. Užívajte lecitín v akejkoľvek podobe a mozog vám pobeží ako jadrová elektráreň!

Ginkgo biloba
Čo sme to chceli… čo sme to chceli… Ani vy sa nemôžete rozpamätať? Potom si do denníčku poznačte dve zázračné slovíčka: Ginko biloba. Táto zrejme najstaršia rastlina na našej planéte obsahuje široké spektrum prospešných látok – flavonoidy, terpenlaktóny, fenolické látky, organické kyseliny apod. Všetky sa vyznačujú antioxidačnými účinkami a schopnosťou zvýšiť prekrvenie periférnych častí tela, vrátane mozgu. Extrakty z ginko biloba posilujú pamäť a pomáhajú aj pri liečbe Alzheimera. Ale tak ďaleko to hádam zájsť nenecháte…

zdravie-senicanov-potraviny

Vitamín B-12
Pokiaľ ide o správne fungovanie mozgu, nie je skupina vitamínov B ani náhodou „béčkarska“ trieda. Do pozornosti vám posúvame najmä Vitamín B12 (kobalamín) zo skupiny vitamínov B rozpustných vo vode. Okrem iného je jedným z vitamínov, ktoré sú nevyhnutné pre správnu funkciu nervového systému. Ako bonus má navyše schopnosť vylepšiť vám fungovanie pamäte. K jeho prírodným zdrojom patria najmä vajíčka, mlieko, syry, mäso a vnútornosti. S mäsom a vnútornosťami však zaobchádzajte striedmo, nakoľko spôsobujú v črevách hnilobné procesy. Odporúčame sústrediť pozornosť skôr na klíčené potraviny alebo potravinové doplnky.

Guarana
Výťažky z tejto juhoamerickej rastliny môžete konzumovať namiesto kávy. Guarana má vysoký obsah prírodného kofeínu, potláča prejavy únavy a zlepšuje mentálne funkcie. Na rozdiel od kávy však neobsahuje karcinogénne látky, ktoré vznikajú pri jej pražení. Aj v porovnaní obsahu kofeínu ťahá guarana za dlhší koniec. „Požívať“ ju môžete v tekutej forme ako súčasť rôznych nápojov, či v podobe tabletiek.

Minerály
K minerálom, ktoré by rozhodne nemali chýbať v potrave určenej pre váš mozog, určite patria železo a zinok. Vysoký obsah železa sa nachádza najmä v červenom mäse, vnútornostiach, plodoch mora, obilninách, strukovinách, vajíčkach, ovocí a v zelenine. V týchto potravinách, pochopiteľne, nájdete obsiahnutý aj zinok. Jeho zvýšený obsah je ďalej potvrdený v cesnaku, niektorých druhoch orechov, v sezame a syroch. Doplňte túto dvojicu o dostatočný prísun vápnika obsiahnutého tradične v mliečnych výrobkoch, lesných plodoch či maku, horčíka (banány, orechy, tmavá listová zelenina a obilniny), selénu (orechy, vnútornosti, morské ryby) chrómu (červená repa, hnedý cukor, lesné plody, kvasnice) a mangánu (obilniny, špenát, olivy, brusnice) a budete pri troške námahy schopní zarecitovať podľa abecedy telefónny zoznam.

Článok vznikol v spolupráci s portálom Váš lekárnik
Podpor nás zdieľaním, ďakujeme: